Ultieme chocoladecupcakes uit ‘cupcake heaven’

24 Aug

Op internet zag ik het tijdschrift Cupcake heaven al enkele malen voorbij komen, dus toen ik ‘m eindelijk bij de Ako bij mij in de buurt vond moést ik hem wel meenemen! Van de week volgt nog een review zodat jullie kunnen zien wat ik van het tijdschrift zelf vond. En ach, als je dan toch aan het reviewen bent… Dan kun je net zo goed alvast een recept uitproberen toch? Ik probeerde het recept voor de ultieme chocoladecupcakes (pag.76) uit, en ik was blij verrast!

Ingrediënten (voor 12 à 14 stuks)

115 gr zelfrijzend bakmaeel
1/2 tl bakpoeder
1,5 el cacao
115 gr zachte boter
115 gr kristalsuiker
2 grote eieren
55 gr gesmolten pute chocolade

150 gr pure chocolade
200 ml slagroom
140 gr zachte, zoutloze boter
280 gr poedersuiker

Bereidingswijze

Verwarm de oven voor op 180 graden Celcius. Smelt de chocolade au bain marie. Klop de boter en suiker samen totdat er een luchtig mengsel ontstaat en voeg de eieren toe. Zeef hier meel, bakpoeder en cacao boven en meng even. Als zich een glad beslag gevormd heeft, kun je de gesmolten (iets afgekoelde) chocolade toevoegen. Schep het beslag in de vormpjes en bak ze in 15-20 minuten gaar.

Breng voor het glazuur de slagroom aan de kook en zet daarna het vuur uit.  Gooi de chocoladestukjes in de pan erbij en blijf roeren totdat je een enigszins egaal mengsel krijgt. Laat je slagroom-chocolademengsel 20 minuten afkoelen. Ondertussen kun je de boter en poedersuiker in een kom door elkaar mixen. Het lijkt eerst alsof het heel erg klonterig gaat worden, maar als je vervolgens een minuutje verder bent heb je een enigszins plakkerige bol over. Hier kun je de chocoladeslagroom dan doorheen kloppen. Laat je topping ongeveer een half uur afkoelen en decoreer er vervolgens je cakejes mee.

Variatietips

Ik vond het leuk om de cupcakes nog een vulling te geven, dus toen ze afgekoeld waren heb ik er voorzichtig met een lepeltje een beetje cake uitgeschept. Onlangs heb ik bij Sweettasty, een webshop met Amerikaanse producten, een frosting van Duncan Hines besteld. Deze is ontzettend lekker, maar omdat het cocos-pecannoot frosting is ziet hij er niet zo heel lekker uit om een cupcake mee te decoreren. Deze frosting heb ik dus als vulling gebruikt en dat viel hier erg in de smaak! Ook is het lekker om je cakejes bijvoorbeeld met jam te vullen.

Eet smakelijk en happy baking!

2 Reacties to “Ultieme chocoladecupcakes uit ‘cupcake heaven’”

  1. Fragrances Kitchen (@FragrancesITK) 25 augustus 2012 bij 08:46 #

    Deze zien er heerlijk uit!

    • Lisanne 26 augustus 2012 bij 11:01 #

      Dat zijn ze ook echt, haha😀 Ik gebruik eigenlijk al jaren mijn eigen vaste recept voor cupcakes, maar dit recept ga ik in ieder geval vaker gebruiken als ik chocoladecakejes wil gaan maken! Klopt het trouwens dat je site eruit ligt? Ik kan ‘m niet via de gewone url bereiken.

Geef een reactie

