Citytrip Gent

24 Jul

Zaterdag ben ik ’s morgens vroeg richting Gent vertrokken om daar een dagje lekker rond te kijken en wat te winkelen. Bereid je voor op een enorme foto-overload, want ik heb veel mooie plaatjes geschoten die ik met jullie wil delen!

Vorig weekend werden de Gentse feesten gehouden, dus de hele stad stond vol met podia en met leuke marktkraampjes. De sfeer was heel erg goed, het was een gezellige mengelmoes van allerlei verschillende mensen. Jong, oud, alles liep een beetje door elkaar heen. Maar voordat ik me in het feestgedruis stortte ging ik eerst nog richting de St. Pietersabdij, waar de World Press Photo tentoonstelling te zien was.

Onderweg kwam ik een mooi groot park tegen, het Citadelpark. Via een soort botanische tuin kon ik vervolgens een ‘kunstroute’ door het park volgen richting het Sint-Pietersplein, een aanrader!

En hier is de abdij dan! Helaas was het verboden om foto’s van de tentoongestelde World Press Photo werken te maken, dus jullie zullen het met plaatjes van het gebouw moeten doen. Mocht je wat meer informatie over de tentoonstelling willen hebben dan kun je hier kijken.

Naast de ruimte voor de tentoonstellingen was de abdij zelf ook van binnen te bewonderen. Het is een groot en indrukwekkend bouwwerk waar je zeker wel wat tijd kunt spenderen aan het bekijken van het gebouw en de omringende tuinen. Ook leuk: de entree is helemaal gratis!

Na al die cultuur vond ik het tijd om de stad wat verder te gaan verkennen, dus ik liep weer terug richting het centrum. Intussen kwam daar de mensenstroom al een beetje op gang en overal waren bandjes aan het spelen vanwege de Gentse feesten. Niet alle winkels waren open, omdat de dag dat ik Gent bezocht de nationale feestdag was. De Belgen vieren op 21 juli namelijk de onafhankelijkheid van de staat, die ontstond toen koning Leopold I een eed op de Belgische grondwet aflegde.
Een leuke winkel die ik wel van binnen kon bekijken is Vom Fass op de Koestraat. Deze winkel verkoopt allerlei soorten likeuren, oliën, azijnsoorten en dergelijke. Er zitten heel bijzondere dingen bij als bijvoorbeeld kweepeerazijn, maar Vom Fass heeft ook wat meer ‘standaard’ keukenbenodigdheden als bijvoorbeeld walnootolie.

Hierboven zie je de kruikjes met verschillende oliën. Je mag alles gewoon proeven, dus je bent er zeker van dat je hier ook echt een olie- of azijnsoort die naar jouw smaak is koopt. Het concept van Vom Fass is verder simpel; je moet een flesje uitkiezen waar een bepaalde inhoud in gaat en voor dat flesje betaal je (afhankelijk van de grootte en de ‘bijzonderheid ‘ van het model) een klein bedragje bij. Het goedkoopste zijn flesjes met een inhoud van 100 ml. Hier betaal je €1,50 voor. Wil je een grotere of specialere fles met mooie decoraties? Dan ben je €3,50 kwijt. Hier komt dan nog de prijs van de olie- of azijnsoort van jouw keuze bij. Een groot voordeel bij dit systeem is dat wanneer je flesje met olie leeg is, je datzelfde flesje weer gewoon in de winkel bij kunt laten vullen. Zo betaal je dus maar één keer voor de verpakking, terwijl je dat in iedere andere winkel bij iedere aankoop weer opnieuw zou moeten doen.

Ik kocht uiteindelijk een klein flesje truffelolie (heerlijk!) en kersenbalsamico. Zoals je ziet kunnen ze bij deze winkel cadeautjes mooi inpakken, dus dat vind ik ook een pluspunt aan deze zaak. Jammer dat ze niet in Nederland zitten!

Ik liep door naar de Groentenmarkt, waar het volstond met kraampje met lekkers. Hierboven zie je bijvoorbeeld Gentse neuzen, héél zoete snoepjes die qua smaak een beetje iets van zuurtjes en Turks fruit weghebben. De buitenkant is een beetje hard, maar van binnen is het meer een ‘jelly’ substantie. Ik heb me door de meneer die bij deze kraam stond laten vertellen dat de ‘neuzekes’ een echt streekproduct zijn en dat ze ook bijna nooit naar het buitenland vervoerd worden. Reden hiervoor is de eerder genoemde binnenkant van de snoepjes. Na een week of 3, 4 versuikert deze namelijk volkomen waardoor je met keiharde snoepjes zit.

Even verderop stond een bakker met zijn kraampje vol heerlijk taartjes. Maar ik heb me even ingehouden omdat ik wist dat verderop de winkel Julie’s house zat. Hier verkoopt eigenaresse Julie de heerlijkste cupcakes, brownies en taartjes.

De winkel is gevestigd in een klein oud pandje op de Kraanlei en toen ik er binnenkwam was het loeidruk! Een goed teken natuurlijk, want vaak betekent dat dat het eten op zo’n plaats wel erg goed moet zijn. Ondanks de drukte werd ik snel geholpen door Julie herself, dus even later zat ik heerlijk te genieten van mijn chocoladecupcake met choco-topping.

Need I say more? Ik had het papiertje al  zo’n beetje van de cupcake afgescheurd toen ik bedacht dat het misschien wel leuk was om een foto te maken, haha. Het was echt heerlijk! Als ik nog eens in Gent ben ga ik hier zeker weer langs.

Ik vervolgde mijn weg langs de Leie, de rivier die dwars door Gent heen stroomt. Aan de zijkanten van de rivier bevinden zich de Gras- en de Korenlei, waar allemaal gezellige terrasjes aan het water te vinden zijn. Omdat het inmiddels al tegen etenstijd liep ben ik bij restaurant Sarabande binnengelopen; een gezellig Marokkaans restaurantje met een prachtig uitzicht over het water.

Source: website Sarabande

Het eten was heerlijk! Ik had een tajine met lamsvlees, aardappelen en tomaat die heerlijk gekruid was. Het vlees had duidelijk alle tijd gehad om te stoven, want het was heerlijk zacht. Als toetje deelden mijn tafelgenoten en ik vervolgens nog wat Marokkaanse gebakjes met een heerlijk glas verse muntthee erbij. We hebben allemaal heerlijk gegeten en werden goed en snel geholpen door de bediening. Op het hoofdgerecht hebben we een tijdje moeten wachten, maar dat was het dan ook echt helemaal waard! En ach, het interieur van de zaak en het mooie uitzicht op de Leie maakten toch al dat we ons in de tussentijd niet hoefden te vervelen. Enige minpuntje was dat dit restaurant geen Nederlandse pinpassen accepteerde maar alleen creditcards. Mocht je dus vanuit Nederland komen en hier willen eten dan is het handig om alvast wat geld op te nemen.

Hierboven nog even wat random pics van de stad zelf die ik over de dag verspreid gemaakt heb. Volgens mij heb ik na deze dag echt een hoop van Gent gezien, maar ik denk dat ik er makkelijk nog een dag of 2, 3 door had kunnen brengen. Ik vond deze stad echt veel leuker dan dat ik gedacht had. Misschien kwam dat ook wel door de Gentse feesten, dus wanneer die volgend jaar weer gehouden worden ben ik misschien zelfs van plan om een hotelletje in Gent te boeken. Anyway, ik hoop dat jullie het leuk vonden om deze foto-overload te bekijken en dat je er misschien zelf wat aan hebt als je toevallig een dagje naar Gent gaat. Hieronder kun je de route bekijken die ik gelopen heb.

Ben je zelf weleens in Gent geweest? En heb ik nog leuke winkeltjes of andere dingen gemist?

Geef een reactie

